Summa sidvisningar

15,279

måndag 2 oktober 2017

Intervju: Ellen Ruterberg

Jag: Hej! 

Sofie: Hej! haha!

jag: vad heter du? 

Sofie: Jag heter sofie söderberg.

jag: och vad arbetar du med?

Sofie: jag jobbar med service desk på ellos.

jag: vad krävs det för att arbeta med det du gör? 

sofie: ja, vad det krävs? haha! nä men lite teknisk kunskap kanske? grundläggande. intresse för att hitta svar på problem. Problemlösning. Men annars krävs det inte så mycket. Jag fick en ganska bra introduktion till själva arbetet.

Jag: Hur ser arbetsvillkoren ut för dig respektive dina arbetskamrater? Upplever du några orättvisor eller  olikheter?

sofie: några orättvisor? eh, kan du dra den där igen? jag hängde inte med riktigt.

jag drar den igen

sofie: nej jag tycker inte att det är några olikheter så på ellos just, men kanske, ja kanske på ica då som jag jobbat på tidigare. Där var det ju lite. Det blir ju lätt grupperingar osv och då ser ju arbetsvilkoren annorlundare ut eftersom man kanske jobbar i olika avdelningar och vissa har det mer stressigt och vissa kan ta det mer lugnt. Till exempel de som jobbar i delikatess hade det lite mer lugnare än alla andra och kunde stå där och chilla och prata. 

jag: Om du skulle jämföra dina jobb, vad har det funnits för några för och nackdelar med dom?

sofie: fördelar och nackdelar? ja asså det är väl väldigt individuellt tycker jag, men jag tycker ju att det är väldigt kul att träffa kunder. Och det får jag ju göra fast indirekt på ellos i och med att jag pratar med dom i telefon. Men på ica får jag träffa dom direkt och på det sättet är väl det en fördel med att då kan jag lätt ge respons och se hur dom reagerar, eller om dom är besvikna på någonting så kan jag lätt återställa det. Men när det gäller kanske då, inte vet jag, rabattfördelningar och såna där grejer som ger mer förmåner för anställda så kanske ellos var lite mer generösa med det. Och det tycker jag väl att ica var lite sådär.. halvdåliga kanske.Å andra sidan så fick man ju med sig ganska mycket mat och sånt där som hade gått ut på ica, vilket ja, det dryger ju ut en studentkasa sådär, och det är ju bra. 

jag: Har du någonsin känt dig utsatt eller kränkt under arbetstid? utav vilka?

Sofie: Utsatt. Aa jo, men det har jag blivit. Och kanske framför allt för att jag är tjej tyvärr. På ica träffar man ju alla möjliga människor och det är väl ganska lätt att få någon kommentar. I och med att alla går in och handlar där. Sen har jag väl fått, vad ska man säga, kränkningar från både chefer och vanliga anställda som varit sexuellt nedvärderande eller kränkande. Så det är ju tråkigt. Och speciellt när det är en chefsposition, för då vet man inte riktigt heller hur man ska reagera. Man vet liksom inte vem man ska ta upp det med i och med att det kanske leder till att man får sparken eller sånna saker. 

jag: Om du fick chansen att införa något som skulle göra arbetet lite roligare varje gång du jobbade, vad skulle det vara? 

sofie: Ja det skulle väl vara en sån enkel sak som musik kanske. Det är inte så lätt att lyssna på musik på någon utav de arbetsplatserna jag jobbat på i och med att man träffar kunder och du måste liksom hela tiden vara allert. Du kan inte ha någonting som stör i bakgrunden om du pratar med en kund tillexempel. Men ja, en sån grej kanske då. 

  • Följd frågor -

jag: Du pratade tidigare om att det blev mycket grupperingar och så på ica, tror du att det finns någon lösning på att det blir så? 

sofie: För att undvika det, ja, där kan jag ju faktiskt… jag har ett bevis på något som fungerar. Jag har faktiskt två ica butiker att jämföra med. På den ena där blev det väldigt mycket så ”avdelat”. Man höll sig till sin avdelning och man lärde sig aldrig någonting inom en annan avdelning  och det resulterade i att man inte har någon förståelse för om någonting går fel. För det är ju ändå en hel kedja med processer eller aktiviteter som ändå händer på ica. Om det är brister i delikatessavdelningen, eller vad det nu kan vara, så har kanske inte dom i kassan någon förståelse för att ”aa nu var det fel etikett på den här, varför är det så?”. Men kanske beror det egentligen bara på något väldigt enkelt. Men på en annan ica butik så hade vi som ”team” istället och jobbade liksom på morgonen och då började alla med frukt kanske. Och sen jobbade man igenom den avdelningen på två timmar, så det var väldigt fräscht. Sen hoppade man på nästa avdelning som var mejeri och var man där tills allt blev skitbra. Och då förstår ju alla också alla avdelningar och kan också vara ansvariga för alla avdelningar. Man kan inte skylla på någon och säga ”det va du som gjorde det”. Så det tycker jag var en bra lösning. Men sen fanns det alltid någon som var ansvarig för varje avdelning som var kvar där under dagen, men då fick ju den personen också mycket hjälp. Väldigt bra! 

jag: Du sa också att du känt dig kränkt och så på ditt jobb förut. Har du någonsin vänt dig till någon fackförening då? 

Sofie: Inte för sånna grjer faktiskt. Men ibland har det väl varit lite frågor om lön och sånt där, och ifall det verkligen stämmer och så. Så det är ju alltid bra att ha någon att kunna vända sig till när det gäller sånna saker. Men inte på något sånt plan, däremot så kanske jag borde ha gjort det ibland, vänt mig dit, i och med att jag kanske upplevt ibland att, som också är ett svar på en annan fråga du ställde om orättvisor. Att jag känner att jag kanske inte alltid fått tillräckligt med pass ibland och att andra har blivit favoricerade och fått mer arbetspass och då upplever väl jag ibland att om jag inte hade tackat ja till ett pass att jag blev straffad lite för det och inte tackat ja och då fick jag färre pass. vilket känns tråkigt att det ska vara så. Och då kanske jag skulle ha kunnat vända mig till en fackförening. 


Tack så mycket! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sociologisk undersökning - Gabriella, Ornina och Louisa

https://docs.google.com/document/d/1Hv5gJUjmq12L9eolxdXSZ6uPUn1V4OKzoo1yxZrC6hM/edit?usp=sharing