Summa sidvisningar

torsdag 30 november 2017

Sammanställning av enkät, Ellen S

Vilken mataffär handlar du på?

Det jag ville undersöka med min enkät var vilka personer som handlade var, varför de handlade där och vad de oftast handlade, alltså deras vanor när det gäller att köpa mat. Jag trodde att flest skulle handla på ICA och jag trodde även att de allra flesta skulle kryssa i att de handlade på vägen hem. Jag fick 184 svar på min enkät som jag delade på Facebook och som sedan delades vidare. Det var 84,4% (157 st) kvinnor som svarade, det var 15,1% (28 st) män samt att det var 0,5% (1 st) som svarade att de var könsneutrala. Anledningen till att det var flest kvinnor som svarade på enkäten har jag ingen hypotes om men det kan vara för att kvinnor är mer aktiva på Facebook än män.

En sak som var väldigt tydligt i min enkätundersökning var att många handlade på en specifik affär just för att den ligger nära hem eller är på vägen hem, 65,6%. Jag anser att det är väldigt positivt eftersom många inte åker en längre sträcka för att handla för det är positivt för miljön. En anledning som jag skulle kunna tro finns för att man tar den affären som är närmast är att vi idag är relativt stressade i vardagen och det ska gå så fort som möjligt för att man ska hinna med så mycket som möjligt. Det är samhällets struktur som påverkar oss och idag, speciellt runt Stockholmstrakten, är vi stressade i vardagen och vi hamnar i köer och stressar vidare. Något annat som jag blev positivt överraskad av var att det var 10,8% som handlade på en specifik affär för att det fanns mest närodlat i sortimentet och det är bra för samhället. Att det är 10,8% är ingen jättestor siffra men det är iallafall några och några är bättre än ingen alls. Att köpa närodlat gör att det inte fraktas matvaror i hela landet i lastbilar som släpper ut en massa avgaser.

De trenderna jag kan se bland vilka affärer som är populära så är det ICA, Coop och Willys som sticker ut i mängden. Den butiken som är absolut populärast är ICA eftersom det är 81,2% som svarat ICA. Det är 31,2% som väljer Coop och Willys som är delad tvåa över populära affärer. Varför just ICA är så populärt finns säkert svar på men mest troligt är det att de handlar på ICA i och med att de flesta handlar på vägen hem och det finns flest ICA-butiker i Sverige. Det finns 1286 ICA-butiker runt om i Sverige vilket gör det troligt att det är därför ICA sticker ut i mängden med sina 81,2%. Coop har endast 665 butiker i Sverige och Willys endast runt 200 butiker i Sverige. Att ICA har över 50% fler butiker än Coop spelar stor roll i valet av matbutik eftersom många som sagt handlar på vägen hem från jobbet eller liknande. Det som man dock ser när man kollar närmare på undersökningen är att de som har kryssat i Coop eller Willys inte handlar på vägen hem. De som har svarat Coop har svarat att de har bäst utbud av de närodlade och de som har svarat Willys har svarat att de har det bästa priset.

En specifik ålderskategori som har relativt identiska svar är kvinnor och män, svensk som utländsk under 18 år. De allra flesta handlar på ICA, Willys eller Hemköp och anledningen är att de alla butikerna ligger längst vägen hem. Alla under 18 år har även tryckt i att de handlar godis, läsk eller liknande samt att vissa handlar frukt. Det som är intressant är att det är identiska svar av alla som är under 18 år och det skiljer sig inte mellan könen eller bakgrund.

Vi kan även kolla på kvinnor, könsneutrala och män i ålderskategorin 18-65 år. De allra flesta handlar på ICA eller Hemköp för att det ligger längst vägen hem och det som alla handlar mest av är grönsaker, frukt, bröd och mejeriprodukter. Det går att se ett tydligt mönster i svaren och de skiljer sig inte speciellt mycket . Det som skiljer sig är dock att män har svarat att de handlar färre gånger i veckan än kvinnorna. Kvinnor handlar mellan 2-3 gånger i veckan och män runt 1-2 gånger i veckan. Det kan bero på strukturen som finns kvar sedan det äldre samhället, att det är kvinnorna som handlar och sköter hushållet. Det stämmer även överens med vår tidigare observation av vilka personer som handlade var. Där var majoriteten som handlade kvinnor och det stämmer överens med min enkätundersökning eftersom männen kryssade i att de handlade mer sällan än vad kvinnorna gjorde.

Det som jag fick fram av min undersökning stämmer överens med de iakttagelserna jag gjorde under vår tidigare observation och det jag tror har påverkat svaren är hur man är aktiv på Facebook, att kvinnorna är mer aktiva än männen och en även att den gamla strukturen och de gamla normerna som påverkar samhället än idag.

Av: Ellen Stackhammar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sociologisk undersökning - Gabriella, Ornina och Louisa

https://docs.google.com/document/d/1Hv5gJUjmq12L9eolxdXSZ6uPUn1V4OKzoo1yxZrC6hM/edit?usp=sharing