Summa sidvisningar

15,231

torsdag 9 november 2017

Observation (Slutrapport): Ellen R: Kundflödet till Teknikmagasinet i Farsta Centrum

Jag har observerat kundflödet till teknikmagasinet i Farsta Centrum.
Jag ställde mig frågan, "vilka personer är det som besöker en viss butik under en timme?". Jag valde därefter att observera Teknikmagasinet, en butik som är full med olika tekniska apparater och nöje. Jag ville se om det var någon speciell sorts människor som besökte butiken. Butiken i sig upplever jag ska försöka tilltala en manlig målsgrupp och jag blev nyfiken på ifall det faktiskt var fler män som tilltalades av butiken samt vilka åldrar som främst gick in. 

Under en timme såg resultatet ut som framgår av tabeller nedan. 



Det gick in 85 persomer i butiken och ytterligare 16 personer stannade och tittade in.
Av dem som gick in i butiken var 57 procent kvinnor och 43 procent män. Den övervägande målgruppen var medelålders med 47 procent medan 13 procent var äldre, 14 procent ungdomar och 26 procent barn.
Av de som bara stannade till var det övervägande män med 75 procent. Samtliga var medelålders eller äldre.

Resultatet upplevde jag som rätt intressant. Trots att jag i förväg trodde att Teknikmagasinet främst försökte tilltala en manlig målgrupp så var det under den timmen som jag observerade butiken en större andel kvinnor som besökte den. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sociologisk undersökning - Gabriella, Ornina och Louisa

https://docs.google.com/document/d/1Hv5gJUjmq12L9eolxdXSZ6uPUn1V4OKzoo1yxZrC6hM/edit?usp=sharing