Summa sidvisningar

15,294

tisdag 20 mars 2018

Rapport 2: Lilly, Madde & Céline

Rapport 2: Teoretiska utgångspunkter, Lilly, Madde & Céline
Yvonne Hirdman- Genuskontrakt; Lilly
Yvonne Hirdman har i sin forskning framställt hur man skapar osynliga normer, traditioner samt förhoppningar om vad som anses vara “manligt” och “kvinnligt” i samhället genom ett så kallat “genuskontrakt”. Det präglas av 3 huvudsakliga grunder:

Kvinnor & män hålls isär: Det manliga och det kvinnliga är varandras motsatser där tjejer ska anses vara “tysta” och männen “bråkiga” och det kan t.ex. i syrian kulturen innebära att mannen har sista ordet i en diskussion och kvinnan ska vara tyst och ge sig för att det inte ska bli värre.

Det manliga värderas högre än det kvinnliga: Männen anses vara högre än kvinnor och det dem säger värderas högre också. I syrian kulturen kan det innebära att man visar mer respekt för männen ju äldre de är då man värderar dem så högt.

Alla är med och skapar genusordningen: Alla är omedvetet delaktiga i genusordningen, alltså både män och kvinnor och på grund av att det blivit en normalitet att det ska vara som det är. Yvonne Hirdman beskriver hur genuskontraktet har skapats av grupper och som strukturerar samhället där det likaväl finns kvinnor som har högre status än män. Detta kan man koppla mer till dagens generation inom syrian kulturen där det är mer jämställt mellan könen och där kvinnan ibland har mer status än mannen Det kan vara så att kvinnan jobbar medan mannen är hemma vilket gjort att man idag ändrat på genusordningen.

Strukturalism- Durkheim:
Majoriteten av olika kulturer är familjen den viktigaste delen av en individs liv. I många länder och utifrån olika kulturer är de flesta familjer rangordnade utifrån vilket kön man har och hur gammal man är. Det brukar vara så att de unga är underordnade under de äldre och att kvinnor sägs vara under mannen.
Med strukturer menar man alltså att vi lever i ett samhälle som följer ett system och i detta system ingår allt från språk, individen, ekonomin och relationerna sinsemellan. Nästan alltid anses dessa relationer som maktrelationer, man eller kvinna, vit eller icke vit, kolonialist och koloniserad osv.
Men däremot har strukturalismen andra rötter när det kommer till teorier och vetenskap.
Durkheim var professor inom sociologin och hans teorier går att koppla till vår frågeställning då han var den första som introducerade strukturalismen. Det Durkheim ville uppnå var att han helt enkelt försökte urskilja samhällets olika funktioner eftersom att detta skulle i sin tur leda till att man skulle behålla en balans i samhället och detta var det som spelade störst roll för honom. Däremot skulle obalans i samhället genomföras via den så kallade socialisationsprocessen. Detta innebar att alla individer i samhället skulle växa upp och uppfostras till att förstå normerna och även reglerna som vi har i dagens samhälle. De får då redan i tidig ålder börja lära sig om vad som är rätt och fel, bra eller dåligt. Om denna process skulle fungera skulle detta med tiden resultera i att de individer med samma kulturell bakgrund skulle sträva efter att uppföra sig på samma sätt som de resterande som har samma kulturell bakgrund. Eftersom att de i detta fall har liknande värderingar samt normer.
Durkheim såg ett samband med en låg grad av social kontroll uppstå och detta kallade han för anomi. Ordet anomi betyder ungefär detsamma som kaos. Anomi såg man vara någon slags följd av att samhället började modernisera sig och att det skedde väldigt hastiga förändringar samt urbaniseringsprocesser som i sin tur kan leda till oklara värderingar men även oklara normer bland samhällets individer, denna otydlighet skulle kunna leda till obalans i samhället.

Traditionellt & värderationalitet- idealtyp; Lilly
Max Weber utgick från 4 idealtyper som människan skulle handla ifrån och två av dem handlar om den traditionella idealtypen som säger att man låter traditionerna styra ens handling och värderationalitet som låter värderingarna styra handlingen som t.ex. religiösa skäl. Inom syrian kulturen finns det vissa värderingar och religiösa handlingar som t.ex. kvinnor ska följa. Exempelvis att kvinnan ska vara hemma med barnen och inte arbeta lika mycket som mannen då det är han som är “familjemannen” och ska försörja familjen medan kvinnan tar hand om hushållet. Såklart gäller detta inte i alla fall, men i grunden är det så. Dock har detta förändrats i de senare generationerna då man inte har samma mentalitet som den äldre generationen har då man exempelvis flytt från krig i mellanöstern och kommit till Sverige där man nästan blivit tvungen att modernisera sig och ändra sitt tankesätt. Här kan man även koppla begreppet “rationalitet” där Weber ansåg att människors handlande blev mer och mer rationellt i och med att samhället moderniserades, vilket man kan koppla till vår frågeställning.

Max Weber eller socialisation?; Celine
Vi kan koppla vår frågeställning till socialisation eftersom hederskultur har med processen om hur den grupplevande individen införlivar omgivningens normer, kultur, traditioner m.m för att stärka gruppens samlevnad och överlevnadsmöjligheter. Hederskultur är inte något man föds med utan något man tar del av genom olika socialisationer. I detta fall är den primära socialisationen mest relevant med tanke på att hederskultur är kopplat till etnicitet vilket kommer från ens föräldrar. Det är familjen som barnet knyter an till och tar all sin lärdomen från i början. Familjen anses vara gruppen eftersom det inte finns något annat gruppliknande ännu.
https://prezi.com/df5xiqvfa-n8/socialisation/ ej använd bara som insperation

Habitus; Celine
Habitus kan likt socialisation kopplas till hederskultur eftersom de på ett eller annat sätt går ihop. Habitus är ju ett system av dispositioner alltså olika former av uppställningar som definierar ens klass. Vårt habitus skapar det liv vi lever och det är därifrån vi omedvetet tar del av kulturella mönster som kan begränsa människors rättigheter och friheter med koppling till släktgruppers heder. Individen är en produkt av det habitus vi befinner oss i eller kommer ifrån. Varje människa har sitt eget habitus. Det finns enligt Pierre Bourdieu även klasser för sociala betingelser och erfarenheter vilket skapar klasshabitus. Han anser dock inte att vi är helt fästa vid vårt habitus utan kan röra oss utanför det och även påverka samt röra oss mellan olika habitus. “En grupp individer med samma kapitalmängder utgör i sig ett habitus, inom detta habitus återger man de värderingar som är gällande inom habituset och de individer som tillkommer övertar dessa värderingar och trosföreställningar och som i sin tur återger dessa vidare.” Det har alltså med den primära socialistatonen att göra med tanke på att man exempelvis tar efter trosföreställningar och värderingar från sina föräldrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sociologisk undersökning - Gabriella, Ornina och Louisa

https://docs.google.com/document/d/1Hv5gJUjmq12L9eolxdXSZ6uPUn1V4OKzoo1yxZrC6hM/edit?usp=sharing