Genus
Av: Jennifer Dalla Torre, Marija Stevanovic, Daniel Lovén
___________________________________________________________________________
Genus: Boken beskriver begreppet intersektionalitet
- hur olika sociala kategorier exempelvis kön och etnicitet kan samspela
med varandra. Det redogörs för hur dessa kan påverka en individs makt och över
- och underordningen i samhället. Boken konkretiserar detta genom att jämföra
en mörkhyad, lågutbildad kvinna med en vit, välutbildad man
Vidare redogör boken för begreppet genus
- det socialt utformade könet. Det ges exempel på egenskaper som förknippas med
könen därav att tjejer är si, medan killar är så.
Det enda vi har en åsikt om under introduktionen
av kapitlet genus är att identiteten hen och/-eller icke-binär inte tas upp
trots att boken belyser att genus är samhällsformade kön. För att konkretisera
kan vi ta ett exempel från boken på sida 170 då det sägs “Tjejer är bra på att
städa och killar är bra på att snickra”. Vi tycker att det är intressant hur
författarna väljer att ta exempel ur stereotypiska könsroller och inte alls
belyser dem som kan avvika från dessa. Dock så har vi en förståelse för detta
då boken är skriven 2012 och ordet “Hen” blev officiellt samma år.
Social konstruktion: I boken beskriv social konstruktion som en samordning av
individers uppfattningar av omvärlden. Det nämns exempel där vi får det
förklarat hur vi människor kategoriserar objekt/ting, vi ifrågasätter inte
existensen av objekten men vi kategoriserar den utifrån vad vi uppfattar är
dess egenskaper samt bestämmer olika benämningar. Boken nämner exempelvis en
katt (alltså objekt), vars existens vi inte ifrågasätter. Däremot tilldelar vi
den egenskaper som exempelvis kelig och söt samtidigt som vi döper katten. Vi
håller helt med bokens förklaring över vad social konstruktion är och innebär.
*
Vi anser att det boken berättar om de biologiska
skillnaderna i exempelvis hormonsystem och kroppsbyggnad inte går att blunda
för. Boken tar upp de två åsiktskrocker som uppstår mellan vad som ska anses
vara genetiska egenskaper och socialt konstruerade egenskaper. Även detta
håller vi med om. Visst finns det biologiska skillnader mellan könen, mer
konkret skillnader i exempelvis kroppsbyggnad och som just boken nämner
konstruktionen av hormonsystem . Däremot är alla egenskaper som förknippas med
kvinnan eller mannen endast förutfattade meningar och normer, vilket i sig är
ett resultat av social konstruktion. Att vi ser på kvinnan som hängiven och
pedant samtidigt som vi ser på mannen som stark och ledande är ett exempel på
social konstruktiv som inte har något med biologin att göra.
Att det finns delade åsikter om vilka egenskaper
av manligt respektive kvinnligt är biologiskt eller socialt kan vara en stor
faktor för att de könen som inte är kvinna eller man har det tufft för att bli
godkända och accepterade i samhället. Detta för att vi människor helst vill
kunna dela in saker och ting men även människor i olika fack, vilket blir svårt
då dessa kön går emot både de biologiska och sociala delarna.
Feminism: Boken
berättar att feminism är en ideologi som i grund och botten handlar om att
ifrågasätta varför de socialt konstruerade könsrollerna finns, varför de är
utformade på det sättet och om det går att ändra. Feminismen strävar mot att
ändra dessa könsroller för att synliggöra strukturen i samhället där män är
överordnade kvinnorna, det så kallade patriarkatet. Genom att göra detta vill
man uppnå ett mer jämställt samhälle. Boken lyfter även exempel genom att
berätta hur dessa könsroller samt över - och underordningen påverkar bland
annat arbetsmarknaden då män i snitt har högre löner än kvinnor och fler män
har VD positioner på många arbetsplatser.
Det boken säger håller vi med om eftersom den
ger en rättvis bild av feminismen som tydligt målar upp ideologins värderingar
och vad denna ideologi strävar efter att uppnå.
Typer av feminism: Boken berättar om att feminister är ense om de ojämlikheter som
finns bland män och kvinnor men att det trots detta finns skillnader i debatter
kring genusfrågor, därför delas feminism in i två inriktningar:
särartsfeminism och likhetsfeminism.
Särartsfeminister erkänner att det finns
biologiska skillnader som har förmågan att påverka olika könsroller men att det
trots detta inte ska finnas statusskillnader. Likhetsfeminister sätter istället
genus i fokus, det vill säga det socialt utformade könet i fokus. Denna
inriktning ifrågasätter skillnaderna mellan könen då dessa skillnader grundar
sig i just nomer. I denna breda inriktning räknas bland annat radikalfeminism
och liberalfeminism.
Feminism i sig är en väldigt fin tanke och
ideologi som i grund och botten har en bra värderingsgrund, men självklart kan
man inte hålla med varje ståndpunkt. Just i detta fall är Likhetsfeminismen att
föredra framför särartsfeminismen främst för att denna inriktning inte blundar
för de socialt konstruerade egenskaperna. Dessa egenskaper är de många av och
vi kan inte skjuta in dessa i fack av biologi för att de automatiskt nekar till
att dessa finns.
Ett mer konkret exempel för detta
ställningstagande: En särartsfeminism skulle anse att män och kvinnor på
gymmet ska ta olika vikt för att våra kroppar biologiskt är utformade för olika
tungt arbete. En likhetsfeminism skulle istället anse att detta är förutfattat
av att normer säger att män är starkare och kvinnor svagare. Absolut har
biologi i just detta fall en stor betydelse men samtidigt måste andra faktorer
tas till hänsyn. Dels det tidigare nämnda - synen på stryka.
Mannen som norm: Boken berättar om hur det manliga könet anses vara normen. I och
med detta har kvinnan genom historiens gång varit i mannens skugga och levt i
förtryck. Kvinnan jämförs ofta med mannen genom att likna dessa två men även
betrakta dem som motsatser. Trots detta anses kvinnan ändå inte vara jämlik.
Strukturen där kvinnan jämförs med mannen och
därför också underordnas är något vi kan urskilja i samhällen som funnits för
fler hundra år sedan, det är alltså inget nytt. Däremot har vi aldrig tänkt på
mannen som en norm eller att detta kan vara anledningen till en sådan struktur.
Däremot låter det väldigt rimligt, precis som vi jämför våra kroppar med ideal
jämförs kvinnan med mannen.
Upprättandet av den manliga dominansen: Boken fortsätter med att berätta hur den tidigare nämnda manliga
normen upprätthålls genom så kallade härskartekniker, tekniker för att behålla
sin makt och position genom att förminska eller stänga ute. Hur härskartekniker
används mot kvinnor presenterades år 1970 av socialpsykologen Berit Ås. Hon
presenterade 5 tekniker:
Osynliggörande, då kvinnan blir struntad i och inte får göra sin röst hörd.
Förlöjligande, då man
gör sig lustig över kvinnans ideér eller också kläder, utseende osv.
Undanhållande av information, precis som det låter alltså att man väljer att gömma information
om exempelvis möten eller beeslut.
Dubbelbestraffning, de fall då kvinnan får skuld för vilket alternativ än väljer.
Exempelvis om hon väljer att gå till ett kvällsmöte så anses hon prioritera
bort barnen. Samtidigt anses hon prioritera bort jobbet då hon väljer att
stanna hemma.
Påförande av skuld, då man skuldbelägger kvinnan för hennes handlingar. Exempelvis att
en kvinnas klädsel ifrågasätts då hon blivit våldtagen.
Som kvinna upplever man dessa typer av förtryck
dagligen och ibland utan att ens reflektera över det. Exempelvis har man på
idrottslektionerna hört “Kasta inte som en tjej nu, vi vill ju vinna!”. Detta
är oftast något killarna får höra, men det är ändå ett förlöjligande av kvinnan
som behåller makten hos killen då han anses starkare och bättre på att kasta en
boll. Ett annat exempel är fester och dubbelbestraffning. Om man väljer att gå
på en fest sent på kvällen får man skylla sig själv om man blir cat called
eller förföljd. Om man däremot väljer att stanna hemma är man tråkig och
behöver släppa loss. Dessa var bara några exempel från egen vardag och
upplevelser som går att visa på att det boken säger stämmer.
Detta är tydliga sätt att förtrycka och förminska
kvinnan på, däremot är det inte lika självklart att det är en teknik för att
utöva eller behålla makten som kommer med att vara man.
Den inlärda könsbilden: Boken berättar hur könsroller är något inlärt, denna inlärning
påbörjas redan när vi är barn. Vi lär oss att flickor ska leka med dockor, ha
söta klänningar och vara intresserade av balett medan pojkar ska klä sig i
blått, leka med bilar och spela fotboll. Detta påverkas även av den tertiära
socialisationen, det vill säga vad media lär oss. Exempelvis visar reklam
stereotypa bilder av mannen och kvinnan vilket i sin tur utvecklas till normer
och ideal.
Det boken säger stämmer. Könsroller är något som
implementeras redan i tidig ålder och det grundar sig mycket i det media visar
oss. Det media visar blir alltså normativ samt idealiskt och lever vidare i
flera generationer, vilket gör att även föräldrar har en inverkan på hur barnen
uppfattar olika könsroller. Däremot kan vi i dagens samhälle se en förändring
då allt fler föräldrar uppmuntrar sina barn till att våga ifrågasätta dessa
normer. De uppmuntrar även barnen till att våga gå emot normerna genom att
exempelvis handla på både tjej - och killavdelningen.
Ojämlikheter lever i strukturerna: Boken berättar om att ojämlikhet är något som lever i strukturen
och att det därför är väldigt svårt att ändra på. Vi blir socialiserade in i
dessa strukturer vilket gör det svårt att ta sig ur dessa. Strukturer är helt
enkelt svårlöst då de är så “naturliga”. Det hade varit enklare om detta
berörde endast en person och ansågs som ett personligt problem.
Vi håller med om att strukturer är svårlösta då
dem funnits som en del av samhällen under en väldigt lång tid. De blir en vana
som då kan vara svår att avskaffa. Det som problematiserar ytterligare är att
äldre generationer kan tyckas hålla kvar vid strukturen medan yngre
generationer är villiga att förändra, vilket skapar en krock och gör det ännu
svårare att ta sig loss. Dessutom lever vi i mångfaldiga samhällen där
individen speglas av sin kultur, religion och överlag har väldigt olika
värderingar och syn på saker och ting. Även detta kan leda till en krock på hur
man ser på en struktur vilket också försvårar det att förändra och ta sig loss.
Länk till power-point: https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vTJZYAYrWRKwqivqe41cKyeSXFkmfCqF7gkKPgLSqVzi_JIjCwdiK-9uLioNL7pj3YsYBVKcC4mQeEp/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar